30 Οκτ 2010

Βάλτε τέλος στα τηλεσκουπίδια, έχετε τη δύναμη!


Επιτέλους πρέπει να μάθουμε να μη τρώμε ότι μας σερβίρουν. Το παραμύθι των ιδιωτικών κυρίως τηλεοπτικών σταθμών πως ο κόσμος ζητά μόνο κουτσομπολιά, ανόητες σαπουνόπερες, και τα επονομαζόμενα "reality", δηλαδή τηλεσκουπίδια, καταρρίφθηκε από τα εκατομμύρια των τηλεθεατών που παρακολούθησαν το "νησί".

Ίσως πει κάποιος τα λόγια του Ντοστογέφσκι από τους "Aδελφούς Καραμαζώφ",

"οι άνθρωποι έλκονται εξίσου από το καλό και το κακό. Kαμιά φορά είμαι ευτυχισμένος ακόμα και όταν κολυμπώ στον υπόνομο στον οποίο βουτώ με τη θέληση μου".

Έχουν κάποια δόση αλήθειας αυτά τα λόγια, αυτό όμως δε σημαίνει πως πρέπει να συνεχίσουν να επικρατούν τα τηλεσκουπίδια στην Ελληνική τηλεόραση.

Υπήρξαν και παλιότερα παραγωγές που δεν ήταν τηλεσκουπίδια. Τηλεοπτικές σειρές αξιόλογες που όμως δεν είχαν την ίδια απήχηση με τη διασκευή του best seller της Βικτώρια Χάισλοπ "Το Νησί". Όπως τα "Ματωμένα Χώματα", ο "Καρυωτάκης", "Οι Μάγισσες της Σμύρνης" και άλλα. Άν είχε γίνει ανάλογη διαφήμηση, ίσως και αυτά να είχαν ανάλογη επιτυχία. Οι περισσότεροι μάθανε πως η ΕΡΤ μεταδίδει τη σειρά Καρυωτάκης όταν είχε ήδη φτάσει στο τρίτο ίσως και στο τέταρτο επεισόδιο, είχε μαθευτεί κυρίως στόμα με στόμα ή από το διαδίκτυο. Τα ματωμένα χώματα της Διδώς Σωτηρίου έχουν μείνει αξέχαστα σε όσους τα παρακολουθούσαν και δεν ήταν λίγοι αυτοί.

Αυτή τη φορά όμως το "Νησί" έχει ξεπεράσει κάθε προσδοκία. Η τηλεθέαση έφτασε μέχρι και 72,8% ποσοστό που αναλογεί σε 3,5 εκατομμύρια τηλεθεατών, περισσότερα από το τελικό του παγκοσμίου κυπέλου. Λέτε αυτό να είναι το έναυσμα για μια πιο ποιοτική ιδιωτική τηλεόραση;

Ως γνωστόν, η τηλεθέαση είναι αυτή που οδηγεί τα κανάλια να ανεβάζουν και κατεβάζουν παραγωγές.

Ίσως βέβαια να παίζει ρόλο για τα μεγάλα ποσοστά που έχει το "νησί" και η άθλια κατάσταση της σημερινής Ελληνικής κοινωνίας. Η ιστορία των ανθρώπων που καταφέρνουν ακόμα κι όταν η μοίρα δείχνει το πιο ανελέητο πρόσωπό της να βρουν τη δύναμη που χρειάζεται για να ξεπεράσουν τα προβλήματα, δίνει ελπίδα στους άμοιρους τηλεθεατές για τη λύση των δικών τους προβλημάτων...

Περούκα(Sac), μια Τουρκο-ελληνική παραγωγή

Η Περούκα είναι μια ταινία που τουλάχιστον δεν περνά απαρατήρητη από διάφορα φεστιβάλ κινηματογράφου. Μάλιστα, έχει πάρει πρόσφατα και βραβείο φωτογραφίας στο γνωστό φεστιβάλ της Αττάλεια(Χρυσό Πορτοκάλι - Golden Orange).

Η ταινία δεν είναι ελληνική, αλλά έχει γυριστεί κατά μεγάλο ποσοστό με ελληνικά χρήματα αν και αυτό δεν έγεινε με τη συνδρομή της επίσημης πολιτείας και των χρηματοδοτικών μηχανισμών της (Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, ΕΡΤ).

Σενάριο σκηνοθεσία ο Tayfun Pirselimoglu. A Zuzi Film, Graal production. Παραγωγοί: Veysal Ipek, Αικατερίνη Οικονόμου, Ρένα Βουγιουκάλου, Νίκος Μουστάκας, Tayfun Pirselimoglu



Στη φωτογραφία ο σκηνοθέτης μαζί με τον παραγωγό Νίκο Μουστάκα στην Πρεμιέρα της ταινίας στο 35th Toronto International Film Festival(Φεστβάλ κινηματογράφου του Τορόντο) 14 Σεπτεμβρίου 2010.

Το όνομα του Tayfun Pirselimoglu το είδαμε και σαν συντελεστή σεναρίου στις "Πληγές του Φθινοπώρου-". Έχει σκηνοθετήσει την ταινία "Ομίχλη(Pus)" και "Riza" που μαζί με την "Περούκα" αποτελούν την τριλογία "Συνείδηση" του σκηνοθέτη.

Υπόθεση: Ο Χαμντί(Ayberk Pekcan) διατηρεί ένα μαγαζί με περούκες στην Πόλη, τις οποίες κατασκευάζει ο ίδιος. Μόνος και δυστυχισμένος παθιάζεται με την Μεριέμ(Nazan Kesal), μια μεσήλικη γυναίκα που έρχεται στο μαγαζί του για να πουλήσει τα μακρυά μαλλιά της αλλά την πιάνουνε τα κλάνματα ενώ ο Χαμντί της τα κόβει. Την ακολουθεί στο σπίτι της και μαθαίνει ότι είναι παντρεμένη με τον Μουσά(Riza Akin γνωστός από την ταινία "Ριζά" ). Η επιμηνή του Χαμντί φαίνεται να καρποφορεί...Δείτε τι γράφει το Variety για την Περούκα

Αναφέραμε στην αρχή την Αττάλεια. Στο φεστιβάλ αυτό, στην πρώτη προβολή της ταινίας Περούκα εξελίχθηκαν κωμικοτραγικά πράματα. Μπερδεύτηκαν οι "μπομπίνες" και άνθρωπος που μόλις είχε πεθάνει ... αναστήθηκε κάνοντας τους κριτικούς να αναρωτιούνται για το...βάθος αυτού του σκηνοθετικού κόλπου. Η προβολή επαναλήφθηκε ευτυχώς σωστά.

Άλλα φεστιβάλ που συμμετείχε η Περούκα


  • Φεστιβάλ του Μονπελιέ
  • φεστιβάλ της Αλματίας 
  • φεστιβάλ της Βαρσοβίας
  • φεστιβάλ του Λοκάρνο




Trailer του Riza





licensed under a Creative Commons License

25 Οκτ 2010

Έλλειψη φαντασίας ...


Οι περισσότεροι θα έχετε δει ή τουλάχιστον θα γνωρίζεται την υπόθεση της ταινίας "Η Μέρα Της Μαρμότας". Μία μέρα επαναλαμβάνεται συνεχώς για τον πρωταγωνιστή Bill Murray o οποίος παγιδευμένος στο χρόνο προσπαθεί να βρει τι πρέπει να διορθώσει για να ξημερώσει η επόμενη μέρα.

Βλέποντας προχθές το βράδυ ένα επεισόδιο της σειράς "Medium" το οποίο είχε ακριβώς την ίδια υπόθεση με τη "Μέρα της μαρμότας", θυμήθηκα πως το ίδιο ακριβώς θέμα είχε, ένα επεισόδιο της σειράς "Supernatural" και ένα της σειράς "Stargate". Όπως επίσης στη Xena the Warrior Princess" τη γνωστή Ζίνα και στο "Dead Zone" καθώς και σε άλλες.

Έλλειψη φαντασίας έχουν καθώς φαίνεται οι σεναριογράφοι των Αμερικανικών τηλεοπτικών σειρών. Αυτό είναι εμφανές για παράδειγμα και από το ότι υπάρχουν τόσες σειρές με θέμα τους βρικόλακες και παρεμφερή όντα. Βλέπε "True blood", "The Vampire Diaries", "The Gates" , "The Lost Girl", "Buffy the Vampire Slayer", "Vampires" κλπ.

Ίσως να είναι οικονομικό το θέμα , λόγο της κρίσης δε ξοδεύονται πολλά χρήματα για νέες ιδέες και καλούς σεναριογράφους. Μπορεί να αργήσει να κυκλοφορήσει κάτι ιδίου βεληνεκούς ενός "Prison brake" ή ενός "24", ακόμα και ενός "Lost", το μέλλον θα δείξει.






23 Οκτ 2010

Ασύλληπτη ταχύτητα σύνδεσης από Google(1 Gbps σε Stanford)

Η εταιρία Google ξεκινά δοκιμαστικά την παροχή σύνδεσης ίντερνετ με ταχύτητες που φτάνουν το 1 GBps! Δημιουργώντας ένα υπέρ-υψηλής ταχύτητας ευρυζωνικό δίκτυο( ultra-high speed broadband network) στο Πανεπιστήμιο Stanford η εταιρία αποσκοπεί να πρωτο-δοκιμάσει το δίκτυο πριν προχωρήσει στο διακηρυγμένο στόχο της να δημιουργήσει ένα τέτοιο δίκτυο σε "αληθινές πόλεις" με σύνολο 50000-έως 500000 κατοίκους.

Για να πιάσουμε το νόημα της είδησης να δούμε τι είναι αυτό το Gbps. 1 Gbps, δηλαδή 1 Gb/s (giga bit το δευτερόλεπτο). 1 Gbps ισούται με 1000 Mbps(1000 Mb/s). Ως γνωστόν πολλών μας η ταχύτητα σύνδεσης ADSL) είναι έως 24 Mb/s στα χαρτιά. Άλλοι έχουν 6 Mbps και πάει λέγοντας. Δηλαδή, όταν λέμε 1 Gbps εννοούμε ταχύτητες περίπου από 40-100 φορές πιο γρήγορες. Για να είμαι πιο κατανοητός: με τέτοια ταχύτητα κατεβάζετε μια HD ταινία σε 5 λεπτά(μια ταινία HD είναι μερικά έως κάμποσα GB)

Η Google τον Φεβρουάριο του 2010 είχε ανακοινώσει την πρόθεση της να δοκιμάσει την τεχνολογία αυτή προσφέροντας ταχύτητες σύνδεσης 1 Gbps με χρήση οπτικών ινών που φθάνουν έως το σπίτι(Fiber to the home) σε μικρό αριθμό περιοχών στην Αμερική. Μάλιστα, έθεσε στη διάθεση των ενδιαφερομένων πόλεων online αίτηση συμπερίληψης στο πείραμα.

Τραγελαφικά με την πόλη Topeka στο Kansas


Η πόλη Topeka λοιπόν όχι μόνον ανταποκρίθηκε, μαζί με άλλες 600 κοινότητες, η δήμαρχος της έκανε κάτι μάλλον αστείο. Άλλαξε το όνομα της πόλης Topeka σε Google για ένα μήνα. Η Google φυσικά που τις αρέσουν οι πλάκες ανταποκρίθηκε την Πρωταπριλιά "αλλάζοντας όνομα" σε Topeka:


Η επιλογή του Residential Subdivision του πανεπιστημίου Stanford(δηλαδή τα 850 σπίτια καθηγητών και υπαλλήλων στο Stanford) είναι ανεξάρτητη από την ακόμη αναμενόμενη επιλογή περιοχών-πόλεων που αναφέραμε. Το όλο εγχείρημα γίνεται για να δοκιμαστούν τυχόν νέες εφαρμογές, να δοκιμαστεί το δίκτυο οπτικών ινών και γενικά το κτίσιμο ενός μοντέλου ανοιχτής πρόσβασης δικτύου υπό των κανόνων του net-neutrality.

Κύρια Πηγή



licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 3.0 Greece License

21 Οκτ 2010

Ελληνικά χειρόγραφα στο internet

Περισσότερους από 280 τόμους Ελληνικών χειρογράφων ανέβασε στο διαδίκτυο η Βρετανική Βιβλιοθήκη. Τα χειρόγραφα αυτά είναι στη διάθεση του κάθε χρήστη του internet δωρεάν.

χειρογραφα

Η Βρετανική Βιβλιοθήκη έχει ένα σύνολο άνω των 1.000 ελληνικών χειρογράφων, άνω των 3.000 ελληνικών παπύρων και μια πλούσια συλλογή της πρώιμης ελληνικής τυπογραφίας.

Τα χειρόγραφα προέρχονται από την κλασική και κυρίως από τη βυζαντινή περίοδο. Αρκετά από αυτά κατά τη διάρκεια της Φραγκοκρατίας και της Τουρκοκρατίας αφαιρέθηκαν από βιβλιοθήκες μοναστηριών με σκοπό δήθεν να σωθούν. Την ίδια δικαιολογία με τον Έλγιν που αφαίρεσε τα τεχνουργήματα της Ακρόπολης. Με την πάροδο των αιώνων κατέληξαν στη Βρετανική βιβλιοθήκη.

Υπάρχουν μεταφράσεις αρχαίων κειμένων, ταξιδιωτικές πληροφορίες, λογοτεχνικά έργα, ποίηση, επιστημονικές μελέτες και άλλα, όλα στη διάθεση των ειδικών που θέλουν να τα μελετήσουν μα και του κάθε περίεργου που θέλει να ρίξει μια ματιά.

Η πρωτοβουλία αυτή χρηματοδοτήθηκε από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (Stavros Niarchos fountation).

Εδώ θα βρήτε τη μηχανή αναζήτησης της βιβλιοθήκης για να βρείτε και διαβάσετε κάποιο χειρόγραφο.
Η αναζήτηση μπορεί να γίνει με λέξεις κλειδιά, τίτλο ή ακόμα και χρονολογία του χειρογράφου(click Advanced Options).


Πηγή culture ana-mpa

20 Οκτ 2010

Ταταύλα - Kurtulus

Tatavla - Kurtulus
Τα Ταταύλα(Kurtulus) είναι μια συνοικία στην Κωνσταντινούπολη με έντονο Ελληνικό παρελθόν. Ακόμη και σήμερα όμως σεβαστό ποσοστό της συρρικνωμένης Ελληνικής μειονότητας ζει στα Ταταύλα και Φερίκιοϊ. Ίσως γύρω στα 1200 άτομα. Η ενορία του Αγίου Δημητρίου, όπως μου είπαν, αριθμεί τώρα 300 Ρωμιούς.


Τα Ταταύλα βρίσκονται στο Ευρωπαϊκό κομμάτι της Κωνσταντινούπολης. Η συνοικία αυτή του Δήμου Σισλί(από την εκκλησία του Αγ. Δημητρίου και κάτω ανήκει στο Δήμο Μπέϊογλού) είναι κτισμένη στον λόφο Παγκάλτι (και εκτείνεται στους "πρόποδες" και πέρα) ΒΔ του Πέρα, πάνω από το Κασίμ Πασά. Ένας λόφος μεταξύ των λόφων Ταξίμ και Όκμεϊντανί δηλαδή. Η εκκλησία του Αγίου Δημητρίου για παράδειγμα είναι περίπου 79 μέτρα πάνω από το επίπεδο της θάλασσας.


Στον παρακάτω χάρτη, που είναι "ζωντανός(τον κινείτε με το ποντίκι, κάνετε ζουμ κλπ και μπορείτε να μεταφερθείτε σε μεγαλύτερο χάρτη), βλέπουμε την Ελληνορθόδοξη εκκλησία του Αγίου Δημητρίου(A), Ευαγγελίστριας(B) και άλλες όχι Ελληνικές Εκκλησίες. Βλέπουμε και την κεντρική λεωφόρο Κουρτουλούς(Kurtulus).



View Larger Map


Η ονομασία Ταταύλα προέρχεται μάλλον από την Τούρκικη(ταταρική) λέξη tavla. At tavlasi σημαινει σταύλος αλόγων. Οπότε, λένε "τα ατ τάβλα" έγινε Ταταύλα. Κατά άλλους, η ελληνική λέξη σταύλος είναι η προέλευση. Πριν την Άλωση της Κωνσταντινούπολης, η ακατοίκητη αυτή περιοχή χρησιμοποιούνταν από τους Γενοβέζους του Γαλατά για να φιλοξενεί τους στάβλους τους. Λίγο μετά την άλωση την περιοχή χρησιμοποιούσε ο σουλτάνος για τα άλογα του.

Βίντεο Για Ταταύλα:

From Tatavla to Kurtulus - Tatavla’dan Kurtuluş’a - Από τα Ταταύλα στο Κουρτουλούς from georgios makkas on Vimeo.


Γύρω στο 1530, επί Σουλτάνου Σουλεϊμάν(του Μεγαλοπρεπή), αιχμάλωτοι από τα νησιά του Αιγαίου, του Ιονίου και από την Πελοπόννησο μεταφέρθηκαν στην Πόλη. Οι περισσότεροι από αυτούς τους αιχμαλώτους ήταν ναυτικοί οι οποίοι χρησιμοποιήθηκαν ως εργατοτεχνίτες στα ναυπηγεία του Κασίμ Πασά(στον Κεράτειο). Μετά την απόκτηση της ελευθερίας τους αρκετοί εγκαταστάθηκαν σε μια τοποθεσία που ονομάστηκε Ταταύλα. Ύστερα από την κατάκτηση της Χίου, και πολλοί Χιώτες, έμποροι και εργάτες, πήγαν στα Ταταύλα.


Γύρω στα 1793 απαγορεύτηκε με αυτοκρατορικό διάταγμα η εγκατάσταση και η διαμονή στην περιοχή αλλόθρησκων και αλλοεθνών. Εξ ου και οι ονομασίες Gavur Tatavla (άπιστα Ταταύλα) ή Κüçük Atina (μικρή Αθήνα).

Σε σύγκριση με τα Θεραπιά ή το Πέρα οι κάτοικοι στα Ταταύλα μάλλον χαρακτηρίζονταν ως φτωχοί, τουλάχιστον ως τα μέσα του 19ου αιώνα όποτε η περιοχή αναβαθμισμένη πλέον λόγω κυρίως αύξησης του πληθυσμού της αρχίζει να θεωρείται η 2η μετά το Πέρα σημαντική ενορία.

Έτσι τα Ταταύλα κατοικούνταν μέχρι το 1922 αποκλειστικά από Έλληνες. Η περιοχή άλλαξε επίσημο όνομα το 1923 σε Κουρτουλούς(απελευθέρωση). Το 1928 σημειώθηκε μεγάλη πυρκαγιά(τα σπίτια ήταν διώροφα-τριώροφα ξύλινα). Απο τότε άρχισε να υπάρχει εισροή αλλόθρησκων/αλλοεθνών και έτσι πληθυσμιακά η περιοχή άρχισε να αλλάζει.

Εκπαιδευτήρια στα Ταταύλα


Η κοινότητα διέθετε "το Κεντρικό Εκπαιδευτήριο Αρρένων" το κτήριο της οποίας ανεγέρθηκε το 1887 απέναντι από την εκκλησία του Αγίου Δημητρίου

Τα κορίτσια στα Ταταύλα περιορίζονταν σε κατ’ οίκον εκπαίδευση και σε μία σχολή κεντητικής μέχρι τις αρχές του 19ου αιώνα.

Όταν ρώτησα γνωστή μου αν λειτουργεί Δημοτικό στα Ταταύλα μου είπε ότι δεν υπάρχουν παιδιά, μόνο μια "δασκάλα" που συχνάζει στο κτίριο...

Οι Εκκλησίες στα Ταταύλα


Στην πλατεία Κουρτουλούς στο τέρμα είναι η εκκλησία του Αγίου Δημητρίου η παλαιότερη της περιοχής και ο πρώτος ενοριακός ναός της ορθόδοξης κοινότητας των Ταταύλων μέχρι τα μέσα του 19ου αιώνα. Ο μύθος λέει ότι μετά την άλωση ένας μικρός ναός στο σημερινό Κασίμ Πασά μετατρέπεται σε τζαμί. Μεταφέρεται λοιπόν η εικόνα του Αγίου Δημητρίου στα Ταταύλα στον ναό του Αγίου Αθανασίου. Ο οποίος αλλάζει όνομα σε εκκλησία του Αγίου Δημητρίου.

Ο Άγιος Δημήτριος πρέπει να πρωτοκατασκευάσθηκε στα μέσα του 16ου αιώνα. Την σημερινή του μορφή πήρε μετά από εργασίες το 1726, 1782 και 1798.

Ο ναός της Ευαγγελίστριας είναι στο Ντολάπντερε, Hacı İlbey sokak. Έχει κατασκευαστεί στη θέση μιας ξύλινης εκκλησίας που προυπήρχε. Ολοκληρώθηκε το 1893 κι όμως αναστηλώθηκε το 1894. Μάλλον λόγω του μεγάλου σεισμού τον Ιούνιο του 1894.

Η εκκλησία του Αγίου Αθανασίου είναι στην Omuzdas sokak κοντά στον Άγιο Δημήτριο(1855 μπήκαν τα θεμέλια). Η μόνη εκκλησία στην Κωνσταντινούπολη αφιερωμένη στον Αγιο Αθανάσιο.

Περισσότερες πληροφορίες για τις εκκλησίες στα Ταταύλα.

Το καρναβάλι Μπακλαχοράνι στα Ταταύλα


Τα Ταταύλα είναι γνωστά και για το Καρναβάλι τους. Το Μπακλαχοράνι. Άρχιζε καθαρά Δευτέρα και συνέχιζε μέχρι το Πάσχα. Απαγορεύτηκε από το 1941.

Στα Ταταύλα μαζευόταν Ρωμιοί από κάθε γωνιά της Πόλης για το Μπακλαχοράνι. Παίζοντας κιθάρες οι "μασκαράδες" συγκεντρωνόντουσαν πίσω από την εκκλησία του Αγίου Δημήτρη. Γράψαμε για την πρόσφατη αναβίωση του Μπακλαχορανιού.

Το τραγούδι "Καροτσέρη τράβα" από την Μαρίζα Κωχ:




Περισσότερα για τα Ταταύλα στα σχόλια παρακάτω και στα επόμενα links:

Ταταύλα - Encyclopaedia of the Hellenic World
From Tatavla to Kurtulus
Τουρκική Βικιπαίδια
Wikipedia
Φυλλάδιο Ταταύλα--Αθλητικός όμιλος Κωνσταντινουπόλεως(pdf)
Ταταύλα από www.omogeneia-konstantinoupoli.com




licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 3.0 Greece License

16 Οκτ 2010

Το παρθένο δάσος του Φρακτού

Στο βορειοανατολικό άκρο του νομού Δράμας, κάτω από την ψηλότερη κορυφή της Κεντρικής Ροδόπης σε υψόμετρο πάνω από 1.500 μέτρα βρίσκεται ένα μικτό δάσος οξιάς, ελάτης, ερυθρελάτης,το παρθένο δάσος του Φρακτού.

Φυλάκιο Φρακτού
Φυλάκιο Φρακτού


Το δάσος αυτό που έχει έκταση 8.500 στρέμματα, αποτελείται από μικτές συστάδες οξιάς, ερυθρελάτης, δασικής πεύκης, σημύδας, με σημαντική παρουσία τρέμουσας λεύκης, σορβιάς, ιτιάς και σφενδάμου.

Αυτό που κάνει μοναδικό το δάσος αυτό είναι το ότι, η εξέλιξη του ακολούθησε τους κανόνες της φύσης και οι όποιες ήπιας μορφής ανθρώπινες επιδράσεις δεν διέβρωσαν το χαρακτήρα του δασικού αυτού οικοσυστήματος.

Το 1979 το δάσος του Φρακτού ανακηρύχθηκε "Διατηρητέο Μνημείο της Φύσης" και έκτοτε τελεί υπό καθεστώς ειδικής προστασίας. Βάσει αυτού του καθεστώτος απαγορεύεται ρητά κάθε είδος ανθρώπινης δραστηριότητας, με μόνη εξαίρεση την επιστημονική έρευνα.

Οι επισκέπτες πρέπει να έχουν πάρει άδεια από το δασαρχείο για την επίσκεψή τους στο δάσος, μείνουν δε μείνουν εκεί. Η πρόσβαση στο Φρακτό, αν πάρεις άδεια όπως προείπαμε, είναι επιτρεπτή από τις αρχές του καλοκαιριού μέχρι το τέλος Νοεμβρίου.

Μόλις περάσεις το φυλάκιο του δασαρχείου φτάνεις σε μιά σειρά από μονοπάτια που οδηγούν στο Αχλαδόρεμα με τα ερείπια του παλιού χωριού και στους τρείς καταρράκτες του Αχλαδορέματος πού ονομάζονται και καταρράκτες της Ζαγκραντένιας. Οι καταράκτες βρίσκονται αρκετά κοντά στο άβατο του παρθένου δάσους, ο μεγαλοπρεπέστερος είναι ο τρίτος κατά σειρά. Εκτός από αυτούς υπάρχουν και άλλοι τρείς στο δάσος του Φρακτού.

Στη περιοχή του Φρακτού αναπαράγονται 100 είδη πουλιών, αρκετά εκ των οποίων περιλαμβάνονται στην κοινοτική οδηγία για τα είδη που χρειάζονται ειδικά μέτρα προστασίας. Στην ευρύτερη περιοχή ζουν 32 είδη θηλαστικών, ανάμεσά τους όλα τα σπάνια είδη Ελλάδας και Ευρώπης. Μεταξύ αυτών και η καφέ αρκούδα, ο λύκος, το αγριοκάτσικο, το ζαρκάδι, το ελάφι, το αγριογούρουνο, ο λαγός, η αλεπού και άλλα. Στην περιοχή υπάρχουν και κοπάδια αγρίων αλόγων.

Λέγεται πως αυτό που κάνει το δάσος αυτό σημαντικότερο από τα εναπομείναντα παρθένα δάση στην Ευρώπη, είναι ο μεγάλος σχετικά αριθμός σαρκοβόρων ζώων, έτσι δεν αυξάνονται υπερβολικά τα φυτοφάγα θηράματα και διατηρήται η φυσική ισορροπία.

Τουριστικός οδηγός Δράμας

Φωτογραφία

15 Οκτ 2010

Blog Action Day σήμερα

Το blog action day 2010 προβάλλει αυτή τη φορά παγκοσμίως το πρόβλημα που λέγεται έλλειψη πόσιμου νερού. 1000000000 άνθρωποι δεν έχουν πόσιμο νερό.

Μάλιστα το νερό είναι μέρος και των υπόλοιπων προβλημάτων του τρίτου κόσμου, των φτωχότερων δηλαδή κρατών. Στην Υποσαχάρια Αφρική γίνεται πόλεμος για το νερό, σε πολλά μέρη του κόσμου η έλλειψη του νερού προκαλεί επιδημίες.

[συνέχεια]

Blog Action Day Site

13 Οκτ 2010

"Πόλη, Νοσταλγία Μου". Έκθεση στην Κωνσταντινούπολη

47 Ρωμιοί της Πόλης. Όλοι εξαναγκάσθηκαν κάποτε να την αφήσουν. Μετανάστευσαν. Την ζωή αυτών, την ιστορία τους, αποτυπώνει σε φωτογραφίες και έγγραφα η έκθεση "Πόλη, Νοσταλγία Μου" (Hasretim İstanbul Sergisi -- My Longing Istanbul) που θα μείνει ανοιχτή μέχρι τις 19 Οκτωβρίου στο Σισμανόγλειο Μέγαρο στην Κωνσταντινούπολη.


Από 23 Οκτωβρίου η έκθεση "Πόλη, Νοσταλγία Μου" θα είναι στην Αθήνα και από 6 Νοεμβρίου στη Θεσσαλονίκη.

Τα εκθέματα συλλέχθηκαν μετά από προσωπικές συνεντεύξεις με τους 47 Ρωμιούς της Πόλης που τώρα ζουν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Οι φωτογραφίες είναι παλιές και νέες. Οι φωτογραφίες για τα μέρη που αναφέρουν οι συνεντευξιαζόμενοι τραβήχτηκαν από τους οργανωτές.

Βιβλίο και ντοκιμαντέρ

Κατά τη διάρκεια των συνεντεύξεων οι 47 Ρωμιοί ρωτήθηκαν για τη νοσταλγία που νοιώθουν για την Κωνσταντινούπολη και για τις ημερομηνίες και αίτια της μετανάστευσης τους όπως επίσης και για τις οικογένειες τους. Οι παρεχόμενες πληροφορίες συμπεριλαμβάνονται στο βιβλίο που θα μοιραστεί όσους επισκεφτούν την έκθεση "Πόλη, Νοσταλγία Μου". στην Κωνσταντινούπολη.

Επίσης, θα προβάλλεται συνέχεια και ανά ώρα το ντοκιμαντέρ "Πόλη, Νοσταλγία Μου" στους χώρους της έκθεσης με σκηνοθέτη τον Tahsin İşbilen.



Οικουμενικός Πατριάρχης: "Οι Ρωμηοί της Πόλης θύματα πολιτικών συγκυριών"

My Longing Istanbul: Immigration and Longing Stories by Greeks of Istanbul" Exhibition

Απόφαση για Ορφανοτροφείο: Μεταβίβαση σε Πατριαρχείο

Η Γενική Διεύθυνση Βακουφίων "μετά από συνεδρίαση αποφάσισε την μεταβίβαση της ιδιοκτησίας του Ορφανοτροφείου Πριγκήπου στο Οικουμενικό Πατριαρχείο". Η μεταβίβαση ήταν "υποχρεωτική" διότι έλειξε η διορία τριών μηνών που είχε ορίσει το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρώπινων Δικαιωμάτων στην Τουρκία.

Σύμφωνα με το Haber Turk η απόφαση ήταν ομόφωνη και παρά την αρχική προτροπή της επιτροπής να γίνει η μεταβίβαση όχι στο Πατριαρχείο αλλά στο Ίδρυμα Ορφανοτροφείο Αρρένων Πριγκήπου.

Η Τουρκία θα πρέπει να πληρώσει και 26000 Ευρώ αποζημίωση.

UPDATE:  29/11/2010 οι τουρκικές αρχές παρέδωσαν τον τίτλο του ορφανοτροφείου στο Οικουμενικό Πατριαρχείο

12 Οκτ 2010

13 άγνωστα έργα του Παρθένη στον Άγ. Αλέξανδρο

γραμματοσημο παρθενηςΤην ανακάλυψη την έκανε κατά τη διάρκεια έρευνας για τη διπλωµατική - µεταπτυχιακή του εργασία στην Ιστορία της Τέχνης, ο Γιώργος Μυλωνάς με τη βοήθεια του καθηγητή Ιστορίας της Τέχνης στο Πανεπιστήµιο της Αθήνας, και Φαληριώτη, του Νίκου Ζία, ο οποίος όπως φαίνεται γνώριζε για την ύπαρξη τους.

Ένας πραγματικός "θησαυρός" κρυβόταν στην εκκλησία του Αγίου Αλεξάνδρου στο Παλαιό Φάληρο. Έξι έργα του Κωνσταντίνου Παρθένη, τα οποία μάλιστα βρίσκονται στην Ωραία Πύλη του ναού. Πρόκειται για έξι μετάλλια µε τέσσερις Ευαγγελιστές και τους προφήτες Δαβίδ και Σολοµώντα.

Υπάρχουν και άλλα επτά εµβληµατικά έργα του ζωγράφου στη νότια πλευρά του ναού, που είναι απρόσιτα για το ευρύ κοινό. Πρόκειται για τις αγιογραφίες του Αγίου Γεωργίου, του Αγίου Δημήτριου, του Αγίου Παντελεήμονος, της Αγίας Καλλιόπης, της Αγίας Φιλοθέης και της Αγίας Βαρβάρας που πλαισιώνουν την εντυπωσιακή Παναγία Μυρτιδιώτισσα.

Όπως αποκαλύπτει ο κ. Ζίας, εκτός από τα παραπάνω έργα, τον ναό υπήρχαν κι άλλα 12 έργα του ζωγράφου, τα οποία όμως απομακρύνθηκαν λίγο μετά τη δημιουργία τους, στις αρχές του 20ου αιώνα εξαιτίας αντιδράσεων των Φαληριωτών.

Είναι μεγάλα τα άλογα ή είναι κοντό το ένδυμα της Αγίας Βαρβάρας και φαίνονται τα πόδια της ήταν κάποιες από τις δικαιολογίες της τότε κοινωνίας.

Πρόκειται για το Δωδεκάορτο, που φιλοτέχνησε ο Κωνσταντίνος Παρθένης πάνω από το τέµπλο και το οποίο δεν έµεινε στον ναό ούτε µήνα.

παρθενης


Ποιος είναι όμως ο Κωνσταντίνος Παρθένης;


Ο Κωνσταντίνος Παρθένης γεννήθηκε το 1878 στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου από πατέρα Έλληνα και μητέρα Ιταλίδα.
Σπούδασε ζωγραφική στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Βιέννης ενώ παρακολούθησε και μαθήματα μουσικής στο Ωδείο της πόλης.

Το 1903 επέστρεψε στην Ελλάδα για να ασχοληθεί αρχικά με την αγιογραφία. Έως το 1907, έζησε στον Πόρο, όπου φιλοτέχνησε τις τοιχογραφίες του ναού του Αγίου Γεωργίου. Μετά πήγε στο Κάιρο όπου αγιογράφησε τον εκεί ναό του Αγ. Γεωργίου.

Έργα του Παρθένη βρίσκονται στην Εθνική Πινακοθήκη, στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων και σε πολλές άλλες δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Τα έργα του πωλούνται σε πολύ υψηλές τιμές στις διεθνείς δημοπρασίες.

Από το 1909 έως το 1914, έζησε στο Παρίσι, όπου μυήθηκε στον μεταϊμπρεσιονισμό για να διαμορφώσει τελικά το δικό του προσωπικό ύφος. Στο Παρίσι, συμμετείχε σε εκθέσεις ζωγραφικής πετυχαίνοντας σημαντικές διακρίσεις.

Το 1917, μαζί με τον Νικόλαο Λύτρα, τον Κ. Μαλέα, τον Θεόφρ. Τριανταφυλλίδη και άλλους ζωγράφους, ίδρυσε την Ομάδα «Τέχνη», με στόχο την ανατροπή του συντηρητικού ακαδημαϊσμού. Το 1918 που αγιογράφησε τον Άγιο Αλέξανδρο έκανε και τη πρώτη μεγάλη έκθεσή του στο Ζάππειο με περισσότερους από 240 πίνακες.


8 Οκτ 2010

"Το Νησί". Ένα best-seller σε τηλεοπτική σειρά

βιβλίοΤο best seller της Βικτώρια Χάισλοπ με τίτλο το νησί (The island – Victoria Hislop) μεταφέρθηκε στη μικρή οθόνη από το τηλεοπτικό σταθμό Mega.

Η σειρά


Το σενάριο της μεταφοράς στην TV, υπογράφει η σεναριογράφος Μιρέλλα Παπαοικονόμου. Σκηνοθέτης ο Θοδωρής Παπαδουλάκης.




Πρωταγωνιστούν:

  • Ο Στέλιος Μάϊνας υποδύεται τον Γιώργη, τον βαρκάρη που μεταφέρει, στην Σπιναλόγκα, προμήθειες και Χανσενικούς.
  • Η Κατερίνα Λέχου στο ρόλο της γυναίκας του, δασκάλα στην Πλάκα, που προσβάλλεται από την ασθένεια και μεταφέρεται στην Σπιναλόγκα
  • Τις δύο κόρες υποδύονται η Γιούλικα Σκαφιδά και η Ευγενία Δημητροπούλου
  • Ο Αιμίλιος Χειλάκης υποδύεται τον νεοφερμένο, από την Ευρώπη.
  • Ο Αλέξανδρος Λογοθέτης, υποδύεται το γιατρό που με τις έρευνές του, για την ασθένεια του Χάνσεν, φέρνει ελπίδα στους αρρώστους και τις οικογένειες τους.

Ακόμα παίζουν, Μαρία Πρωτόπαππα, Τάσος Νούσιας, Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου, Ορφέας Αυγουστίδης, Αννίτα Κούλη, Νίκος Ορφανός.
Θα συμμετάσχει και η ίδια Βικτόρια Χαίσλοπ, στο ρόλο της κουβερνάντας.

Εξι μέρες πριν την πρεμιέρα της δραματικής σειράς του Mega, το κανάλι διοργάνωσε στο Μέγαρο Μουσικής την προβολή του πρώτου επεισοδίου αυτής της άκρως φιλόδοξης παραγωγής. Σε αβάν πρεμιέρ, λοιπόν, δημοσιογράφοι, συντελεστές της σειράς, αλλά και αρκετοί από τους λάτρεις του βιβλίου είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν το πρώτο επεισόδιο.

4.000.000 Ευρώ ήταν το κόστος παραγωγής, ποσό πολύ μεγάλο για τα Ελληνικά δεδομένα.

Με ειδικούς υπότιτλους για άτομα με πρόβλημα ακοής

Το Νησί είναι η πρώτη ελληνική σειρά του Mega που "θα προσφέρει τη δυνατότητα υποτιτλισμού μέσω teletext για Κωφά-Βαρήκοα άτομα".Ο τηλεθεατής έχει τη δυνατότητα επιλογής της εμφάνισης των υποτίτλων πατώντας το πλήκτρο Teletext του τηλεχειριστηρίου και πληκτρολογώντας τον αριθμό της σελίδας 888. Έτσι θα εξυπηρετηθούν και όσοι δε γνωρίζουν τη γλώσσα μας.


On line μεταδόσεις του τελευταίου επεισοδίου από το site της σειράς!


Όλα τα επεισόδια που έχουν παίξει μέχρι τώρα

Το βιβλίο


Το "νησί" της Victoria Hislop κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις "διόπτρα" το 2007, αναφέρεται στη Σπιναλόγκα το νησί των λεπρών στη Κρήτη.

Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου:

Η Αλέξις λαχταρά να μάθει για παρελθόν της μητέρας της, Σοφίας, που εκείνη τόσα χρόνια έκρυβε. Ξέρει μόνο ότι η μητέρα της μεγάλωσε σ’ ένα μικρό χωριό της Κρήτης προτού φύγει οριστικά για το Λονδίνο. Έκπληκτη η Αλέξις, ανακαλύπτει πως η ζωή της οικογένειάς της συνδέεται άμεσα με το μικρό και εγκαταλελειμμένο νησί της Σπιναλόγκα, την πρώην αποικία των λεπρών. Μαθαίνει την ιστορία της γιαγιάς της και της μητέρας της...

Η Σπιναλόγκα



σπιναλόγκα
Σπιναλόγκα


Η Σπιναλόγκα βρίσκεται στην Κρήτη, στην περιοχή Μιραμπέλλου του νομού Λασιθίου.
Το 1574 οι Βενετσιάνοι οχύρωσαν το νησί για να υπερασπιστούν την Κρήτη από τους Οθωμανούς που λίγο πριν είχαν καταλάβει τη Κύπρο. Παρά το ότι οι Τούρκοι κατέλαβαν την Κρήτη οι Βενετοί κράτησαν την οχυρωμένη Σπιναλόγκα για 65 χρόνια, ωσπου το 1715 έπεσε στα χέρια των Τούρκων. Στα μέσα του 19ου αιώνα ο αριθμός των κατοίκων αυξήθηκε εφ’ όσον το νησί αποτέλεσε κοιτίδα εμπορίου. Μετά το 1898 οι περισσότεροι κάτοικοι εγκατέλειψαν το νησί.

Το 1903 μεταφέρθηκαν οι πρώτοι 251 λεπροί, Κρητικής καταγωγής και έτσι η Σπιναλόγκα άρχισε να λειτουργεί ώς χώρος απομόνωσης των λεπρών.

Οι συνθήκες ήταν σκληρές αν αναλογιστούμε πως δεν υπήρχε κατάλληλη φαρμακευτική αγωγή ενώ "ο ιός της λέπρας ήταν μεταδοτικός" και δεν θεραπευόταν. Μετά το 1913 μεταφέρθηκαν σταδιακά ασθενείς προερχόμενοι από την υπόλοιπη Ελλάδα αλλά και από άλλες χώρες του εξωτερικού, αυξάνοντας τον αριθμό των ασθενών στους 1000. Η Σπιναλόγκα μετατράπηκε εκείνη την περίοδο σε «Διεθνές Λεπροκομείο».

Από το 1948 που βρέθηκε το φάρμακο για τη λέπρα, ο αριθμός των ασθενών της Σπιναλόγκα μειώθηκε δραστικά. Σιγά σιγά άλλοι θεραπεύτηκαν και άλλοι μεταφέρθηκαν στο λοιμωδών στην Αθήνα και το 1957 η μαύρη σημαία της καραντίνας κατέβηκε από το νησί.

Η ιστορία της Σπιναλόγκα και το βιβλίο.




6 Οκτ 2010

ΝΕΡΟ! -- Blog Action Day 2010

Δυτική Σαχάρα. Η περιοχή Γκανταμπέτζι θα ήταν κανονικά ένα καταφύγιο για τις νομαδικές φυλές. Εκεί μαζευόντουσαν για να ταΐσουν τα ζώα τους. Ήταν η μόνη περιοχή με νερό και χορτάρι.

Φέτος το χορτάρι είναι λιγοστό, μετά την ξηρασία που έπληξε τις σοδειές. Τα ζώα πάλι είναι πολύ αδύναμα για να σταθούν στα πόδια τους και πολύ ισχνά για να πωληθούν.



Το 50% των κατοίκων της υποσαχάριας Αφρικής δεν έχει πρόσβαση σε πόσιμο νερό.

Σύμφωνα με την οργάνωση Oxfam, περίπου οχτώ εκατομμύρια άνθρωποι κινδυνεύουν στον Νίγηρα, άλλα δύο εκατομμύρια στο Τσαντ και η κατάσταση διαρκώς επιδεινώνεται. Φτάνουν μέχρι τη Λυβύη, αναζητώντας τροφή και νερό. Οι νομάδες οδηγούν τα ζώα τους στα αφυδατωμένα υψίπεδα και προσπαθούν να στραγγίξουν λίγο νερό από τα πηγάδια.

Στη περιοχή Τανούτ στο Νίγηρα, λειτουργεί Θεραπευτικό Επισιτιστικό Κέντρο από τους "γιατρούς χωρίς σύνορα". Η ξηρασία έχει φέρει σε κατάσταση υποσιτισμού χιλιάδες παιδιά. Από την αρχή του έτους τα επισιτιστικά κέντρα έχουν περιθάλψει περισσότερα από 60.000 σοβαρά υποσιτισμένα παιδιά στο Νίγηρα.

Blog Action Day




Πληροφορίες για τη Σαχάρα

5 Οκτ 2010

Στοιχήματα και για τα βραβεία Νόμπελ

Ακόμα και τα βραβεία Νόμπελ λογοτεχνίας εκμεταλλεύονται τα γραφεία στοιχημάτων προκειμένου να αυξήσουν το τζίρο τους.



Οι τελετές απονομής των βραβείων, που εμπνεύστηκε ο Άλφρεντ Μπέρναρντ Νομπέλ, πραγματοποιούνται στις 10 Δεκεμβρίου στη Στοκχόλμη και το Όσλο, κατά την επέτειο της θανάτου του Νομπέλ, το 1896 στο Σαν Ρέμο της Ιταλίας.

Ο Κενυάτης συγγραφέας Νγκούγκι Γουά Θιόνγκο εμφανίζεται σήμερα ως ο πιθανότερος νικητής του Νομπέλ Λογοτεχνίας για το 2010, δύο ημέρες πριν από την ανακοίνωση του βραβείου, σύμφωνα με την ιστοσελίδα στοιχημάτων Ladbrokes.com. Έτσι, το Ladbrokes εμφανίζει τον Ngugi wa Thiong'o ως επικρατέστερο με πιθανότητες 3,75 προς 1(την ώρα που γραφόταν το άρθρο).

Άλλοι λογοτέχνες που εμφανίζονται ως πιθανοί νικητές του βραβείου, το οποίο θα ανακοινωθεί την Πέμπτη, είναι ο Αμερικανός συγγραφέας Κόρμακ Μακάρθι (Cormac McCarthy) με πιθανότητες 4 προς 1 και ο Ιάπωνας Χαρούκι Μουρακάμι (Haruki Murakami) με 11 προς 1.

Για το Νόμπελ ποίησης επικρατέστεροι είναι ο Σουηδός Τόμας Τρανστρόμερ, ο Συριακής καταγωγής Adonis (Aλί Αχμάντ Σαϊντ Ασμπάρ) και ο Κορεάτης Κο Ουν.

Τα υπόλοιπα βραβεία είναι ιατρικής, Φυσικής, Χημείας, Λογοτεχνίας και Ειρήνης. Από το 1968 απονέμεται και Νομπέλ Οικονομίας.

Το Νομπέλ Λογοτεχνίας συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο ύψους 10 εκατομμυρίων σουηδικών κορωνών (περίπου ένα εκατομμύριο ευρώ).

UPDATE: Στον Μάριο Βάργκας Λιόσα το Νομπέλ Λογοτεχνίας 2010

Πηγή

1 Οκτ 2010

Στη Τεχνόπολη θα ιχνηλατήσουν τη Κωνσταντινούπολη




Έκθεση με τίτλο "Ιχνηλατώντας την Κωνσταντινούπολη" από 6/10 - 7/11/2010 στη Τεχνόπολη του δήμου Αθηναίων. Η έκθεση είχε φιλοξενηθεί στη Θεολογική Σχολή της Χάλκης και στο Σισμανόγλειο Μέγαρο της Κωνσταντινούπολης, με μεγάλη επιτυχία.

Αφορμή για τη δημιουργία της έκθεσης στάθηκε η παραγωγή του ντοκιμαντέρ, το οποίο έχει τεθεί υπό την αιγίδα της Ελληνικής Επιτροπής της Unesco, με τίτλο "Ιχνηλατώντας την Πόλη" το οποίο θα προβάλλεται καθημερινά τις απογευματινές ώρες, στην αίθουσα Άγγελος Σικελιανός.



Το κοινό θα έχει την ευκαιρία να θαυμάσει από κοντά έργα ζωγραφικής, γλυπτικής, κατασκευές, φωτογραφία, video και αγιογραφία, από Έλληνες εικαστικούς οι οποίοι δημιούργησαν αντλώντας έμπνευση από τους μύθους, τους θρύλους, τις εικόνες, τα χρώματα, τις μυρωδιές και τα σύμβολα της Κωνσταντινούπολης.

101 Ελλήνες καλλιτέχνες δημιούργησαν τα περισσότερα έργα ειδικά για την έκθεση. Πολλές και διαφορετικές σχολές και τεχνοτροπίες θα μπορέσει να θαυμάσει το κοινό.



Τα εγκαίνια της ομαδικής εικαστικής έκθεσης με τίτλο "Ιχνηλατώντας την Κωνσταντινούπολη",θα γίνουν την Τετάρτη 6 Οκτωβρίου 2010 και ώρα 20:00 μ.μ. στην «Τεχνόπολις» του Δήμου Αθηναίων από το δήμαρχο Ν. Κακλαμάνη.

Ώρες λειτουργίας: 10.00 - 22.00


Πηγή - Φωτογραφίες η σελίδα ιχνηλατώντας την Κωνσταντινούπολη στο facebook