3 Νοε 2013

Το Υποθαλάσσιο Τούνελ στο Βόσπορο. Το Βυζαντινό Λιμάνι & 37 Ναυάγια(βίντεο)

Την 29 Οκτωβρίου 2013, ημέρα εθνικής γιορτής στη γειτονική χώρα και 90 χρόνια από την ίδρυση της Τουρκικής Δημοκρατίας επέλεξε ο πρωθυπουργός Ερντογάν για να εγκαινιάσει το υποθαλάσσιο τούνελ του Βοσπόρου, το Marmaray. Έτσι, η απόσταση των 3,5 km από το σταθμό Σίρκετζι(Ευρώπη) προς το σταθμό Σκούταρι(Ασία) καλύπτεται σε 4 λεπτά.




Το τούνελ Marmaray περνά όπως φαίνεται και στο χάρτη ανοιχτά από τον πύργο του Λεάνδρου και είναι μέρος του πρώτου από τα λεγόμενα mega projects στην Κωνσταντινούπολη.

Έχουμε μιλήσει για την σχεδιαζόμενη τρίτη γέφυρα στην Πόλη και το τεχνητό Κανάλι Ιστανμπούλ-παράλληλο στο Βόσπορο, και είπαμε για τις αντιδράσεις.

Το κομμάτι αυτό είναι μικρό μέρος μόνο του συνολικά 76 χιλιομέτρων σιδηροδρομικού δικτύου 76 χιλιομέτρων μεταξύ Χάλκαλι και Γκέμπζε. Πολλά κομμάτια του δικτύου αυτού θα φιλοξενούν γρήγορα τρένα

Μια γεύση για το πως είναι κατασκευασμένο το τούνελ(Marmaray Rail Tube Tunnel) παίρνουμε από το παρακάτω σχεδιάγραμμα:





Το κομμάτι που παραδόθηκε από το Καζλίτσεσμε έως το Αϊριλίκτσεσμέ είναι 13,6 χιλιόμετρα και κόστισε πάνω από €3 δις.

Την ιδέα κάποιου τύπου υποθαλάσσιας σύνδεσης Ευρώπης-Ασίας στον Βόσπορο την είχαν συλλάβει κάπως παλιά, το 1860 επί σουλτάνου Abdülmecid, Γάλλοι μηχανικοί. Διασώζεται μάλιστα και σχεδιάγραμμα όπου, με τις τότε γνώσεις και τεχνικές το υποθαλάσσιο τούνελ θα στηριζόταν σε κολόνες. Έμεινε στα χαρτιά το concept.

Το πρώτο παγκοσμίως υποθαλάσσιο σιδηροδρομικό τούνελ φτιάχθηκε στην Αμερική, το  The Michigan Central Railway Tunnel στο ποταμό Detroit και ένωνε ΗΠΑ-Καναδά(1910). Στην Ευρώπη φτιάχθηκε στην Ολλανδία(Maastunnel - 1942) και γιορτάστηκε κρυφά από τους Ναζί. Ουσιαστικά όμως η διάδοση τέτοιων έργων με τη βελτίωση της τεχνικής παρατηρείται μετά τη δεκαετία του '50.















Το παλιό λιμάνι της Πόλης, αρχαιολογικοί θησαυροί, 37 ναυάγια, σκελετοί ανθρώπων και πληθώρας ζώων


Στο παρακάτω ντοκιμαντέρ, που βρήκαμε στο Dailymotion, γίνεται φανερό το γιατί από το 2004 που ξεκίνησαν οι εργασίες άργησαν τόσο και επανασχεδιάσουν κομμάτια της διαδρομής

Στο Yenikapi βρέθηκαν ίχνη, ξύλα πάσσαλοι του αρχαίου λιμανιού της Πόλης, 37 ναυάγια Βυζαντινών πλοίων, αγάλματα και κοσμήματα και λοιποί αρχαιολογικοί θησαυροί. Εκτός αυτού βρέθηκε ίχνος χωριού, 8000 ετών. Εντύπωση προκαλεί και ο αριθμός άθικτων σκελετών και ξύλων που λόγω της λάσπης και της τοποθεσίας τους δεν διαλύθηκαν.

Σε μια φάση στο ντοκιμαντέρ, γίνεται αναπαράσταση του λιμανιού, αλλά γίνεται φανερό και το "έγκλημα" που συνετελέσθη, νομίζω από τον Μεντερές, με τη  επιχωμάτωση και κατασκευή της παραλιακής λεωφόρου καταστρέφοντας τα τοίχοι.




Tο χαμένο λιμάνι της Κωνσταντινούπολης by KRASODAD


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου