12 Νοε 2009

Στην Εξορία - Ερζουρούμ, Άσκαλε (ντοκιμαντέρ)

Ειρήνη ΣαρίογλουΠραγματοποιήθηκε χθες στο αμφιθέατρο Λ.Ζέρβα του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών η προβολή του ντοκιμαντέρ της Καλλιόπης Λεγάκη "Το Ημερολόγιο του Κωνσταντίνου Κιουρκτσόγλου-Στα Εργατικά Τάγματα του 1943" μαζί με την παρουσίαση του ομώνυμου βιβλίου(έκδοση Ελληνικού Ιδρύματος Ιστορικών Μελετών-2009).

Στην εκδήλωση, την οποία παρακολούθησε το blog μας, παρευρέθη εκπρόσωπος του Οικουμενικού Πατριαρχείου.


UPDATE 2014: Το Ελληνικό Ίδρυμα Ιστορικών Μελετών (ΙΔ.ΙΣ.ΜΕ.), θα πραγματοποιήσει την προβολή του ιστορικού ντοκιμαντέρ ''Στην Εξορία Ερζουρούμ-Άσκαλε 1943''
σε σκηνοθεσία Καλλιόπης Λεγάκη και μουσική Ελένης Καραΐνδρου, στο Φιλοπρόοδο Όμιλο Υμηττού (Αμισσού και Λεωφόρος Σμύρνης, Βύρωνας - Υμηττός) στις 2/06/2014 και ώρα 20:30.

Θα προηγηθεί η παρουσίαση του Ημερολογίου του Κωνσταντίνου Κιουρκτσόγλου στα Εργατικά Τάγματα του 1943, στο οποίο βασίζεται το ντοκιμαντέρ.


Στην εξορία Ερζουρούμ - Άσκαλε from karls on Vimeo.


Μέσα σε μία κατάμεστη αίθουσα η δημοσιογράφος Μαρία Κοζάκου παρουσίασε τους ομιλητές. Πρώτη μίλησε η ιστορικός Μαρία Δρακωνάκη γενική γραματέας του ΙΔ.ΙΣ.ΜΕ(Ιδρυμα Ιστορικών Μελετών), ακολούθησε ο καθηγητής της Παντείου Άγγελος Συρίγος και τέλος η Ειρήνη Σαρίογλου ιδρυτικό μέλος του ΙΔ.ΙΣ.ΜΕ η οποία και επιμελήθηκε την έκδοση του ημερολογίου του οποίου το πρωτότυπο ήταν γραμμένο στα Τούρκικα με Καραμανλήδικους  ιδιωματισμούς.


Ακολούθησε η προβολή του ντοκιμαντέρ το οποίο είναι επενδυμένο με τη μουσική της Ελένης Καραϊνδρου και ακούγεται η φωνή του Μιχάλη Γιαννάτου.

H δραματική διήγηση του Κωνσταντίνου Κιουρκτσόγλου για τη ζωή στα εργατικά τάγματα μέσα στα χιονισμένα βουνά του Άσκαλε, τις κακουχίες τη πείνα και τους θανάτους των πιο αδύναμων.

Μια ιστορική αλήθεια που μέχρι σήμερα ήταν άγνωστη στον κόσμο ακόμα και στους ιστορικούς, γιατί όπως είπε και η Ειρήνη Σαρίογλου, αν ρωτούσες έναν ιστορικό για την ύπαρξη ταγμάτων εργασίας (Amele taburu) μετά το 1922 θα σου απαντούσε αρνητικά.

Το βιβλίο εκδόθηκε με την χορηγία της Βουλής των Ελλήνων.

6 σχόλια:

  1. Το Aşkale και το πόσο υπέφεραν όσοι εστάλησαν εκεί, στο στρατόπεδο εργασίας, ήταν γνωστό. Δεν είχε βρεθεί όμως γραπτή μαρτυρία από κάποιον πού τα έζησε όλα αυτά.

    Ο όρος amele taburu δεν ταιριάζει στην περίπτωση του Aşkale. Εδώ μιλάμε για ένα στρατόπεδο τύπου Γκούλαγκ. Ένα στρατόπεδο εργασίας για κατάδικους. Βέβαια οι κατάδικοι ήταν εκεί επειδή δεν μόρεσαν να πληρώσουν έναν ληστρικό και εξοντωτικό φόρο.

    Τα αμελέ ταμπουρού ήταν τάγματα μειονοτικών στρατιωτών κατά τη διάρκεια του Α' Παγκοσμίου Πολέμου. Σ' αυτά οι στρατιώτες αντιμετωπίστηκαν σαν σκλάβοι ή σαν ζώα και υπέφεραν για τρία και πλέον χρόνια κάτω από πολύ δύσκολες συνθήκες.

    Και το μεν και το δε είναι εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας. Αλλά η Ειρήνη δεν θα έπρεπε να μπερδεύει αυτά τα δύο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Kyratzopoulos S. Vassilis
    -------------------------------------------------

    Agaphth Stella

    Xwris na meiosw thn telia parousiash tou hmerologiou, kai thelw na syharw therma olous tous emblekomenous, thelw na tonisw ta ekseis (oti afora ta grafomena sou)
    1)To hmerologeio den einai grameno sta Karamanlidika, alla se tourkika (latinika grammta), opws vlepoume kai stis oikones pou yparhoun sto andistoiho vivlio pou dimosieftike.
    -Karamanlidika, einai Ellinikh grafh alla ta anaferomena na einai Tourkies lekseis kai ohi Tourkikh (latinikh, otan h Tourkikh Dhmokrateia apodehtike thn latinikh grafh, sto lykno twn Karamanlidwn den ypirhan plewn Karamanlides) kai kapoies ellhnikes lekseis.
    2)O k. Syrigos ws Diethnologos ekana mia kalh parousiash kai istorikh anadromh ws pros thn istorika gegonwta, kai teleionondas tonise :"To thema den ehei klisei akoma kai stis hmeras mas synehizondai oi shetikes erevnes"... Nai koitakste tis teleftees 3 ekdoseis pou eginan sthn Tourkia pou analyoun to varlik vergisi. Alla mesa sta (a)dynata prepei na prostethoun kai afta kai na stiriksoume aftes tis prospathies.
    3)To adynato borei na hreothei sthn Elladikh plevra pou tosa hrwnia agnohse kai agnoei to dedomeno. Den ekane apolitos tipota se oti afora thn apokatastash twn thigomenwn.

    Me ta agaph se ola to group kai ksana syhartiria se aftes kai se opoies melondikes prospathies.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αγαπητέ @Dimos, φαίνεται να είναι ορθή η άποψη σου. Ευχαριστούμε για το σχόλιο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Βασίλη, ελπίζω να διαβάσει την ανάρτηση και το σχόλιο σας η κυρία που αναφέρεστε.

    Πράγματι, από ότι είδαμε εκ των υστέρων κι εμείς εκτός του ότι οι σκαναρισμένες σελίδες του ημερολογίου είναι γραμμένες στα τούρκικα, ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ και στο εισαγωγικό κείμενο του βιβλίου ότι είναι έτσι. Διορθώσαμε λοιπόν κι εμείς το λάθος μας αυτό και σας ευχαριστούμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Το πόσο υπέφεραν οι εξόριστοι του Άσκαλε δεν είναι καθόλου γνωστά στο ευρύ αναγνωστικό κοινό... Στο βιβλίο του τούρκου έφορου Φαικ Οκτε αναφέρεται ότι έκαναν..επιδερμίδα (!) Και δεν είναι γνωστά γιατί δεν έχει βρεθεί καμία σχετική μαρτυρία μέχρι σήμερα πλην του Κωνσταντίνου Κιουρκτσόγλου η οποία εκδόθηκε πρόσφατα από το Ίδρυμα Ιστορικών Μελετών (ΙΔ.ΙΣ.ΜΕ.) σε επιμέλεια Ειρήνης Σαριόγλου. Όσο για την εισαγωγή του βιβλίου και το ιστορικό πλαίσιο βασισμένα και στον τουρκικό τύπο της εποχής είναι άψογα. Είναι σαφές ότι το βιβλίο ή η μαρτυρία αναφέρεται στα εργατικά τάγματα του Άσκαλε. Όπως ακριβώς κάνει και ο τουρκικός τύπος της εποχής. Ευχαριστούμε θερμά. Κ.Π.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Αμελέ ταμπουρού προ-υπήρχαν του πρώτου παγκοσμίου πολέμου (και κατά τη διάρκεια του 19 ου αιώνα) κ. DIMOS.

    Προ-υπήρχαν και πριν αλλά και μετά τον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο. Βλέπε και το νούμερο 31328 του Ηλία Βενέζη ο οποίος δεν ήταν ούτε στρατιώτης ούτε 'μειονότητα' μια και όρος της μειονότητας δεν υπήρχε καν τότε...
    Σ.Α.

    ΑπάντησηΔιαγραφή