Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Από Έλληνες η πρώτη γραμμή τραμ στην Πόλη(Dersaadet Tramvay)

Istanbul tram driven by horses
Η εταιρεία Dersaadet* Tramvay που δημιούργησε και εκπροσωπούσε ο  Κωνσταντίνος Καραπάνος(Efendi) ανέλαβε τη χρηματοδότηση και κατασκευή της πρώτης γραμμής τραμ στην Πόλη με συμβόλαιο  στις 30 Αυγούστου του 1869. Η συμφωνία προέβλεπε εκμετάλλευση για 40 χρόνια. Οι άλλοι συνιδρυτές της Εταιρείας είναι οι “Şirket-i Umumiye-i Osmaniye” (Societe Generale Ottomane),  Bank-ı Osmani (Τράπεζα Osmanlı), ο Mösyö Komondo, Mösyö Zarifi και ο πάμπλουτος τραπεζίτης (και ευεργέτης του έθνους) Χρηστάκης Ζωγράφος.

Ο Κωνσταντίνος Καραπάνος γεννήθηκε στην Άρτα. Σπούδασε στα Ιωάννινα, στη Κέρκυρα, νομικά στο πανεπιστήμιο της Αθήνας και οικονομολογία στο Παρίσι. Στη γαλλική πρωτεύουσα διορίστηκε το 1861 υπάλληλος της οθωμανικής πρεσβείας και αργότερα υπήρξε γραμματέας της Γενικής Εταιρείας του Οθωμανικού Κράτους. Το 1864 μετέβη στην Κωνσταντινούπολη ασκώντας το επάγγελμα του τραπεζίτη.

Ο Χρηστάκης Ζωγράφος καταγόταν από το Κεστοράτι της Βορείου Ηπείρου. Αποφοίτησε από την Ζωσιμαία σχολή Ιωαννίνων. Εργαζόταν στην Κωνσταντινούπολη και στο Παρίσι ως τραπεζίτης. Γρήγορα κατάφερε να επιτύχει επαγγελματικά και να αγοράσει μεγάλες αγροτικές εκτάσεις (τσιφλίκια) στους νομούς Τρικάλων και Καρδίτσας. Στήριξε ιδιαίτερα την ελληνική παιδεία με τη χρηματοδότηση και ίδρυση σχολείων. Το Ζωγράφειο Λύκειο στην Κωνσταντινούπολη πήρε το όνομά του, λόγω αστρονομικού, για την εποχή, ποσού που πρόσφερε για την ανέγερσή του. 10.000 χρυσές λίρες.

Η εταιρεία Dersaadet Tramvay είχε αρχικό κεφάλαιο 400.000 οθωμανικές χρυσές λίρες. Η πρώτη γραμμή τραμ στην Πόλη λειτούργησε στις 31 Ιουλίου 1871. Άλλη πηγή αναφέρει την ημερομηνία 3 Σεπτεμβρίου 1872 για την τελετή που έγινε. Η γραμμή ήταν στη διαδρομή Azapkapi-Ortakoy.

Η συμφωνία προέβλεπε, αρχικά να παραδοθούν οι γραμμές

  1. Azapkapısı - Galata - Tophane - Kabataş - Beşiktaş - Ortaköy.
  2. Eminönü - Bab-ı Ali - Soğukçeşme - Divanyolu - Beyazıt - Aksaray.
  3. Aksaray - Samatya - Yedikule.
  4. Aksaray - Topkapı.
Τα κριτήρια για αυτήν την απόφαση ήταν να υπάρξει φτηνό μέσο μεταφοράς εκεί όπου το είχαν περισσότερο ανάγκη και επίσης υπήρχαν συγκεντρωμένες εταιρείες και άλλα μέρη εργασίας.

Historic Istanbul tram stop
Τα πρώτα τραμ στην Πόλη τα σέρνανε άλογα. Ένα έως 4 άλογα ανάλογα με τη διαμόρφωση του εδάφος(πχ ανηφόρες) έσερναν σε ράγες την ειδική άμαξα τραμ. Στην αρχή δεν υπήρχαν...στάσεις. Όποιος όπου ήθελε ανεβοκατέβαινε. Γρήγορα έγινε φανερό ότι αυτό δεν ήταν παραγωγικό. Μπήκαν οι υποχρεωτικές και μη υποχρεωτικές στάσεις.

Στα τραμ με άλογα υπήρχε ο οδηγός(ispir), ο εισπράκτορας και ο vardaci. Ο τελευταίος παρουσιάζει ενδιαφέρον. Έτρεχε μπροστά από το τραμ(προφανώς όπου υπήρχε...ανάγκη) φωνάζοντας "varda, varda" με τη βοήθεια ενός χωνιού για να ανοίγει δρόμο!!

Οι άμαξες είχαν εισαχθεί από Αυστρία, Ουγγαρία.

Nostalgic Tram, Pera-Istanbul
Τον Ιανουάριο του 1914 στην Πόλη ξεκίνησαν τα πρώτα ηλεκτροκίνητα τραμ. Το 1966 αποσύρθηκαν τελείως.  Στις 9 Ιουνίου 1992 η Κωνσταντινούπολη απέκτησε μοντέρνο τραμ πάλι. Ενώ από τις 29 Δεκεμβρίου λειτούργησε η γνωστή νοσταλγική γραμμή τραμ με παλιά ηλεκτροκίνητα βαγόνια στη διαδρομή Taksim-Tunel στο Πέρα(το γνωστό κόκκινο τραμ έγινε περίπου σήμα κατατεθέν της Πόλης,  (τουριστική ατραξιόν εκτός από χρήσιμο μέσον).  

*όπου der-saadet υποθέτω σημαίνει "πύλη ευτυχίας". "παλιά ονομασία, οθωμανική, της Πόλης"

Δείτε και το άρθρο Έλληνες Αρχιτέκτονες στην Πόλη

Περισσότερα για το τραμ στην Πόλη:

Νοσταλγική ιστοσελίδα Dersaadet Tramvay με πληροφορίες και φωτογραφίες για τα τραμ στην Κωνσταντινούπολη. 



licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 3.0 Greece License

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αττικό ζωολογικό πάρκο, χάρτης - πρόσβαση, πληροφορίες και βίντεος

Το Αττικό πάρκο είναι ένα από τα μεγαλύτερα ψυχαγωγικά και εκπαιδευτικά πάρκα για παιδιά και ενήλικες στην Ευρώπη. Θα το βρείτε στη Θέση Υαλού στα Σπάτα, Λεωφορειακή Γραμμή 319 ( Από το Σταθμό Δουκίσσης Πλακεντίας). Χάρτη για το πως θα πάτε οδικώς με αυτοκίνητο δημοσιεύουμε παρακάτω.

Κάποτε στην Αθήνα οι μοναδικοί ζωολογικοί κήποι ήταν ο Εθνικός (Βασιλικός) Κήπος με ελάχιστα είδη και τό άλσος της Ν.Φιλαδέλφειας πού είχε δύο ψωραλέα λιοντάρια, καμήλες, ένα ζευγάρι λύκων και ένα αλεπούδων τα ζώα ήταν σε άθλια κατάσταση γιατί δεν τα φρόντιζε κανείς.


Το Μάιο του 2000 στα Σπάτα άρχισε να λειτουργεί το Αττικό ζωολογικό Πάρκο. Ένας μοντέρνος ζωολογικός κήπος 190 στρεμμάτων που ίδρυσε ο Zαν-Ζάκ Λεσουέρ.


Update 7/2013
Sunset Wednesdays


Μπορείτε να πάτε στις 18.30, όταν πέφτει ο ήλιος, από τις 24/7, καλοκαιρινή προσφορά μειωμένου εισιτηρίου τις Τετάρτες στο Αττικό Πάρκο: 11 ευρώ για όλους! Ξεκινήστε τη βόλτα σας από τους νεοαφιχθέντες και παιχνιδιάρηδες Μυρμηγκοφάγους, θαυμάστε τον Ακίντα -το …

Όταν πάγωσε ο Βόσπορος

Στις 24 Φεβρουαρίου 1954 οι άνθρωποι στην Κωνσταντινούπολη ξύπνησαν με μια έκπληξη. Κοιτάζοντας στο Βόσπορο είδαν ότι ήταν "σκεπασμένο" με κομμάτια πάγου και μίνι παγόβουνα:



Μάλιστα, υπήρξαν σημεία(όπως μεταξύ Rumeli Kavagi-Poyrazkoy--ένα από τα πιο στενά σημεία
του Βοσπόρου) όπου άνθρωποι "πέρασαν περπατώντας απέναντι".

Τι είχε συμβεί; Ο Δούναβης μετέφερε μεγάλα κομμάτια πάγου στην Μαύρη Θάλασσα. Μέρος αυτών πέρασε τα στενά του Βοσπόρου. Οι ακτές σε Büyükdere, Çengelköy και Kanlıca γέμισαν πάγο. Αυτή η κατάσταση μέσες άκρες συνεχίστηκε έως το Μάρτιο.

Η θερμοκρασία είχε πέσει στους -6 βαθμούς. Η θαλάσσια συγκοινωνία σταμάτησε. Κι ένα Σοβιετικό πλοίο που βυθίστηκε.

Δε λέω, παλιότερα ήταν πιο δυνατοί οι χειμώνες στην Πόλη. Αλλά το να περάσω περπατώντας το Βόσπορο ξεπερνά κάθε φαντασία...

Ορισμένοι θα έχουν ακούσει από παππούδες γιαγιάδες για τον χειμώνα του 1929 στην Κωνσταντινούπολη. Συγκεκριμένα αρχές Μαρτίου πάλι θεάθηκαν κομμάτια πάγου, πάγωσε ο Κεράτιος, και στα…

Το Νιχώρι στο Βόσπορο (Yenikoy), Κωνσταντινούπολη.

Θα ξεκινήσω με το ποίημα του Καβάφη.

 "Το Νιχώρι" - Καβάφης
Ξένε, σαν δης ένα χωριό όπου γελάει η φύσις,
κ’ εις κάθε πλάτανο κοντά που κρύπτεται
 μια κόρη ωραία σαν το τριαντάφυλλο
— εκεί να σταματήσης· έφθασες, ξένε, στο Νιχώρι.

Κι όταν το βράδυ έλθη, αν βγης έξω να περπατήσης και βρης εμπρός σου καρυδιές,
στον δρόμο μη προχώρει του ταξιδιού σου πια.
Aλλού ποιον τόπο θα ζητήσης καλύτερον απ’ το Νιχώρι.

Τέτοια δροσιά δεν έχουνε αλλού στον κόσμο οι βρύσεις,
των λόφων του την αρχοντιά αλλού δεν έχουν όρη·
και με της γης την μυρωδιά μονάχα θα μεθύσης,
ολίγο αν μείνης στο Νιχώρι.

Την πρασινάδα που θα δης εκεί να μην ελπίσης που σ’ άλλο μέρος θα την βρης.
Aπ’ το βουνό θεώρει τους κάμπους κάτω και ειπέ πώς να μην αγαπήσης
αυτό μας το μικρό Νιχώρι.

Πως αγαπώ υπερβολές, ω ξένε, μη νομίσης.
Υπάρχουν τόποι εύφοροι πολλοί και καρποφόροι.
Πλην έχουν κάτι χωριστό, και συ θα ομολογήσης,
καρποί και άνθη στο Νιχώρι.

Εάν στης Κουμαριώτισσας της Παναγίας θελήσ…